طراحی سایت را از کجا شروع کنیم؟

تعداد بازدید:۹۶
با رونق کسب و کارهای اینترنتی افراد زیادی علاقه پیدا کردند تا طراحی سایت را شروع کرده و از این راه به درآمد بالایی دست پیدا کنند. برای اینکه بتوانید این فرایند را به طور تخصصی فرا گیرید باید در ابتدا به این حوزه علاقه داشته و همچنین بهتر است در رشته‌های مرتبط همچون کامپیوتر تحصیل کرده باشید تا مسیر اصلی ساخت وب سایت را بدانید.

چرا طراحی سایت را شروع کنیم

طراحی سایت را می‌توان جزئی از مشاغل خانگی پردرآمد در نظر داشته باشیم. به این ترتیب باید گفت که خواهان زیادی در میان مردم پیدا کرده و همچنین به دلیل تقاضای زیادی که دارد آینده شغلی مناسبی را برایتان رقم خواهد زد. امروزه اغلب مردم برای اینکه در زمینه به خصوصی اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورند یا حتی خدمات یا محصولاتی که احتیاج دارند را تهیه کنند در گوگل جستجوهای لازم را انجام داده و به این ترتیب وارد وب سایت‌های مختلف خواهند شد.

در نتیجه این موضوع اهمیت طراحی سایت را نشان داده و یک راه درآمدزایی عالی در نظر گرفته می‌شود. بازار کار مناسبی داشته و به این ترتیب موجب می‌شود تا بتوانید با کار در محیط شرکت یا خانه درآمد بالایی برای خود بدست آورید.

نکات مهم برای شروع یادگیری طراحی سایت

برای شروع یادگیری طراحی سایت اختصاصی 3 گام مهم وجود دارد که باید به طور کامل آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. این 3 نکته به شرح زیر قابل تعریف هستند.

با کار طراح وب سایت: در ابتدا باید کار طراح وب سایت را شناسایی کرده و با پستی و بلندی‌های این شغل به طور کامل آشنا شوید. به این ترتیب توصیه می‌شود با متخصصین صحبت کرده و همچنین در اینترنت جستجوهای لازم را انجام دهید. بر این اساس متوجه خواهید شد که آیا به این شغل علاقه مند هستید یا ترجیح می‌دهید تا در سایر حوزه‌ها به فعالیت بپردازید.

تخصص‌های لازم برای طراحی سایت: برای طراحی سایت به تیمی متشکل از یک گرافیست، برنامه نویسی سمت کاربر و برنامه نویس سمت سرور نیاز خواهد بود. گرافیست معمولا طراح‌های اولیه را ایجاد کرده، این فرد باید انگیزه و خلاقیت بالایی داشته باشد .برنامه نویس سمت کاربر رابط کاربری یا پوسته سایت را طراحی خواهد کرد و همچنین برنامه نویس مربوط به بخش سرور ارتباط با گوگل را برای سایت میسر می‌کند

بهترین روش‌های طراحی سایت: برای اینکه بتوانید طراحی سایت را فرا گیرید روش‌های مختلفی وجود دارد که باید تمامی آن‌ها را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بهترین روش را انتخاب کنید. به عنوان مثال جستجو در اینترنت رایگان است آما دشواری زیادی داشته و تقریبا زمان بر خواهد بود .مطالعه کتاب نیز یادگیری سختی داشته اما این امکان را می‌دهد تا فرایند آموزش را در هر زمان و مکانی به راحتی انجام دهید .ویدیوهای آموزشی نیز هزینه کمتری داشته و شرایطی را ایجاد خواهند کرد تا از تجربیات افراد متخصص استفاده کنید، از معایب این روش باید به عدم رسیدن به پاسخ و ابهامات ذهنی اشاره کنیم. در نهایت کلاس‌های آموزشی بهترین راه در نظر گرفته خواهند شد چرا که یادگیری بسیار آسانی دارند اما هزینه بیشتری را تحمیل خواهند کرد

چگونه طراح سایت شویم

برای اینکه طراحی سایت را آغاز کرده و به بهترین نحو بتوانید آن را فرا گیرید. بهتر است یک نقشه مسیر معین برای خود ایجاد کرده و آن را دنبال کنید. به این ترتیب توصیه می‌شود به اقدامات زیر توجه داشته باشید تا یادگیری ساخت وب سایت آسان‌تر شود.

  HTML : HTML زبان استاندارد طراحی سایت است، به نوعی باید گفت که کدهای صفحات در نهایت به HTML تبدیل شده و توسط مرورگر شناسایی خواهند شد. در نتیجه اجزای صفحه به طور کامل از متن، عکس و حتی ویدیو با کمک این زبان در صفحه وب به نمایش گذاشته خواهند شد. در واقع باید بگوییم که تمامی زبان‌های برنامه نویسی به این زبان وابسته بوده در نتیجه باید به طور دقیق و کامل آن را فرا گیرید تا بتوانید در آینده یک طراح متخصص شوید.

زبان CSS: همانطور که گفته شد با زبان html چهارچوب صفحات ساخته می‌شود اما باید دقت داشته باشید که صفحات بدون هیچ تزئین و دکوراسیونی در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت، این موضوع موجب می‌شود تا کاربر سریعا از سایت خارج شود در این زمینه باید بگوییم که زبان css به داد شما می‌رسد. در حقیقت باید گفت که این زبان به صفحات رنگ و لعاب داده و فضاسازی مناسبی برای آن‌ها انجام خواهد داد. فرم بخشیدن به نمای صفحات موجب می‌شود تا زمانی که کاربر وارد سایت می‌شود درگیر آن شده و مدت زمان بیشتری را در سایت بگذراند که این موضوع در طراحی سایت و برای بهینه سازی آن از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

زبان جاو اسکریپت: در مرحله بعد برای طراحی سایت باید به دنبال یادگیری زبان جاوا اسکریپت باشید، تا اینجا با یادگیری دو زبانی که به آن‌ها اشاره کردیم یک سایت مناسب را در اختیار کاربران قرار خواهید داد، اما مخاطبین به دنبال وب سایت‌هایی هستند که بتوانند با آن‌ها ارتباط و تعامل برقرار کنند. پویا بودن وب سایت حس زنده بودن به مخاطب داده و تجربه کاربری را افزایش می‌دهد. این موضوع می‌تواند روی بازدید از سایت نیز تاثیرات زیادی بگذارد در نتیجه به آن توجه کامل داشته باشید.

 زبان PHP: با استفاده از 3 زبان بالا می‌توانید از صفر تا صد وب سایت را به بهترین نحو طراحی کرده و آن را در اختیار کاربران قرار دهید، اما باید بگوییم که سایت در کنار زیبایی باید منطق و کارایی نیز داشته باشد. شما نیاز دارید تا درخواست‌های کاربران خود را به درستی دریافت کرده و آن‌ها را آنالیز و پردازش کنید تا بتوانید نیاز مشتریان را به بهترین شکل رفع کنید در این زمینه است که php این فرایند را به صورت اصولی و دقیق برایتان انجام خواهد داد.

انواع روش‌های طراحی سایت

طراحی سایت به دو روش انجام خواهد شد، در حقیقت یک طراح وب سایت میتواند وب را به دو طریق استاتیک و داینامیک طراحی کند که این موضوع بسته به نیاز کارفرما و همچنین بودجه مورد نظر او دارد.

  • سایت استاتیک: در طراحی سایت به صورت استاتیک هیچ پنل مدیریتی وجود نداشته در نتیجه مدیر نمیتواند اطلاعات وب سایت را تغییر دهد. در این زمینه باید بگوییم که شرکتی که ساخت وب سایت را سفارش داده به نوعی کاملا نیازمند طراح بوده و برای هرگونه تغییر باید دائما با طراح در ارتباط باشد و درخواستهای خود را با او درمیان بگذارد.
  • سایت داینامیک :در ساخت سایت به صورت داینامیک سایت زنده و پویا بوده و برای آن یک پنل مدیریتی در نظر گرفته شده است. در نتیجه شرایطی ایجاد میشود تا بتوانید تغییرات مورد نظر خود را به بهترین نحو روی وب سایت اعمال کنید. در مقایسه این دو نوع سایت باید بگوییم ساخت سایت استاتیک مناسب برای افرادی است که تغییرات کمتری را درون سایت لحاظ میکنند. همچنین دقت داشته باشید که سایتهای داینامیک اصولا با سیستم مدیریت محتوا همچون وردپرس ساخته خواهند شد، در نتیجه به این موضوع توجه کامل داشته باشید.

مدت زمان یادگیری طراحی سایت

پاسخ به این سوال وابسته به عوامل مختلف در نظر گرفته می‌شود به عنوان مثال سطح تلاش شما در این زمینه بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در بهترین حالت زمانی که پشتکار بالایی داشته و به صورت تخصصی بتوانید این پروسه را پشت سر بگذارید باید بگوییم که حداقل 3 ماه زمان برای آموزش نیاز خواهد بود. اگر در ابتدای کار هستید نگران نباشید نیاز نیست تمامی موارد ذکر شده را به صورت تخصصی و فشرده آموزش ببینید. در ابتدا بهتر است تمامی این فرایند را محدود کرده و سپس آموزش برنامه نویسی و طراحی سایت را دنبال کنید.

نوع آموزش شما و همچنین یادگیری موارد خاص همچون طراحی سایت چند زبانه در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان مثال فرایند آموزش زودتر پایان پیدا خواهد کرد اگر در کلاس‌ها به صورت حضوری شرکت کنید. همچنین شرایط فرد نیز در این زمینه موثر واقع خواهد شد برخی از افراد تنها می‌توانند در خانه مشغول به فعالیت باشند که این موضوع می‌تواند مدت زمان یادگیری را افزایش دهد.

برای شروع طراحی سایت به چه چیزهایی نیاز است؟

برای شروع ساخت وب سایت به پارامترهای مختلفی نیاز است که در ادامه به بررسی دقیق تمامی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 اولین قدم برای طراحی سایت تهیه دامنه در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب باید برای دامنه یک اسم مناسب انتخاب کرد، نکته حائز اهمیت را در این زمینه باید تکراری نبودن اسم در نظر داشته باشیم. بر این اساس باید بگوییم دامنه آدرسی در نظر گرفته می‌شود که زمانی که آن را در نوار جستجو می‌نویسیم تنها به یک سایت انتقال پیدا کنیم. این اسم باید در ذهن بماند و هیچ سایت دیگری این اسم را نداشته باشد. برای خرید دامنه کافی است در گوگل سرچ کرده تا سایت‌های زیادی برایتان نمایش داده شود. دقت داشته باشید که خرید دامنه به صورت ماهینه یا سالیانه انجام پذیر خواهد بود.

دقت داشته باشید که تنها با خرید دامنه نمی‌توانید فرایند طراحی سایت را انجام دهید، همچنین تمامی اطلاعات مورد نظر روی یک نام پیاده سازی نمی‌شوند در نتیجه نیازمند یک فضای خالی و حافظه هستید که باید آن را خریداری کنید. به این ترتیب وارد فضای هاست شده و اطلاعات را در آن وارد خواهید کرد سپس این فضا در شبکه جهانی اینترنت در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

مدیریت محتوا : سیستم مدیریت محتوا همانطور که از نامش مشخص است به شما یاری خواهد رساند تا بدون نیاز به دانش برنامه نویسی بتوانید محتوای سایت خود را کنترل و مدیریت کنید. شما می‌توانید هر بار برای اضافه کردن مطلبی به سایت وارد فضای ذخیره سازی شده و کدنویسی کنید. راه دیگر و آسان‌تری که در این زمینه وجود دارد را باید استفاده از سیستم مدیریت محتوا در نظر گرفت که بسیار کاربردی بوده و همچنین شرایطی را ایجاد خواهد کرد تا بتوانید به بهترین شکل فرایند بهینه سازی وب سایت را جلو ببرید.

طراحی سایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا

نکته جالبی که در مورد سیستم مدیریت محتوا وجود دارد این است که این روزها به صاحبین کسب و کار اجازه می‌دهد تا بدون کدنویسی و به راحتی بتوانید وب سایت مورد نظر خود را ایجاد می‌کند. به این ترتیب می‌توانید به دنبال یادگیری این نوع ساخت وب سایت باشید چرا که با قالب‌ها و تم‌های آماده انجام شده در نتیجه در زمان کوتاه‌ترین سایت را در اختیارتان قرار می‌دهد. از معایب این نوع ساخت سایت باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

به ارتقا دهنده برای اضافه کردن قابلیت‌های خاص و ویژه دارد به این ترتیب نمی‌توانید به راحتی تمامی افزونه‌ها و قابلیت‌ها را در آن مورد استفاده قرار دهید.

سیستم مدیریت محتوا دارای محدودیت‌های مختلفی در تغییر کد قالب‌ها است که این موضوع می‌تواند در آینده موجب مشکلات مختلفی شود در نتیجه به دقت آن را مورد بررسی و توجه قرار دهید.

آیا طراحی سایت نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد

اگرچه تحصیل در رشته‌های مرتبط همچون IT و کامپیوتر می‌تواند در این زمینه به شما کمک زیادی کرده و همچنین با جزئیات کار آشنایتان کند اما هیچ محدودیتی برای تحصیلات دانشگاهی وجود نداشته و نیاز به تحصیلات آکادمی ندارید .بسیاری از طراحان موفق و معروف، در حوزه‌های مرتبط تحصیلات ندارند به همین دلیل نیاز نیست نگران این موضوع باشید.

از نکات مهمی که باید به آن اشاره داشته باشیم این است که داشتن مدرک کارشناسی امری مثبت بوده و به این ترتیب مزایای زیادی را با خود به همراه خواهد داشت. در نتیجه این موضوع را به دقت مورد بررسی و توجه خود قرار دهید. برای آموزش و یادگیری نیز علاوه بر کتاب، اینترنت و ویدیوهای آموزشی بهتر است به صورت حضوری یا مجازی در دوره‌های طراحی سایت شرکت کنید تا به طور مستقیم با فضای این شغل آشنا شوید. به این ترتیب درمی‌یابید که آیا به این حوزه شغلی علاقه مند هستید یا خیر.

بهترین راه برای یادگیری طراحی سایت

این روزها مجموعه‌های بسیار زیادی وجود دارند که ساخت وب سایت را به صورت اختصاصی به علاقه مندان آموزش می‌دهند، یکی از بهترین این آموزشگاه در سطح تهران، شرکت طراحی سایت جاب تیم است که به صورت مجازی و حضوری فرایند ساخت وب سایت را به کارآموزان عزیز آموزش می‌دهد .به این ترتیب شرایطی را فراهم ساخته است تا بتوانید به راحتی به طور مستقیم با کارشناسان این حوزه در ارتباط باشید و ساخت سایت را فراگیرید.

نکته مثبت در مورد جاب تیم این است که یادگیری طراحی وب سایت در آن به صورت پروژه محور بوده در نتیجه به طور دقیق با طراحی سایت آشنا شده به این ترتیب شرایطی ایجاد خواهد شد تا بتوانید به بهترین نحو این حرفه را یاد بگیرید. توجه داشته باشید که جاب تیم پس از پایان دوره این امکان را ایجاد خواهد کرد تا به بهترین نحو وارد بازار کار شوید همچنین پس از یادگیری دعوت به همکاری کرده و با بستن قرارداد شرایط کاری مناسبی را برایتان رقم می‌زند.

انتخاب حوزه کاری برای یادگیری طراحی سایت

فرایند طراحی وب یک مسیر پر فراز و نشیب دارد به همین دلیل اگر نقشه مسیر مشخصی نداشته باشید در آینده دچار مشکل خواهید شد. به این ترتیب توصیه می‌شود در ابتدا هدف خود را مشخص کرده و یک مسیر ترسیم کنید تا اهداف به طور کامل تعیین شوند. برنامه نویسی به دو دسته فرانت اند و بک اند تقسیم می‌شود. در دسته اول افراد وظیفه ساخت ظاهر سایت را دارند و در دسته دوم کارشناسان منطق سایت را روی آن پیاده سازی خواهند کرد. البته در این زمینه باید بگوییم که برخی از افراد در هر دو زمینه فعالیت خود را ارائه خواهند داد. در این مورد بهتر است به استعداد و علاقه خود توجه داشته باشید.

ابزارهای مورد نیاز برای یادگیری طراحی سایت

برای نوشتن کدها می‌توانید از ادیتورهای پیشرفته استفاده کنید، ویرایشگرها با امکانی که دارند هم فرایند کدنویسی را لذتبخش کرده و هم در وقت برنامه نویسان صرفه جویی می‌کنند. از جمله بهترین ابزارها در این زمینه باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

PhpStorm

Microsoft Visual Studio

Microsoft Expression Web

Notepad++

Adobe Dreamweaver

Komodo Edit

NetBeans

همچنین نرم افزارهای گرافیکی زیادی وجود دارند که در حوزه طراحی رابط کاربری کارایی زیادی از خود نشان داده و ظاهر سایت را زیبایی خواهند بخشید. از معروف‌ترین این نرم افزارها باید به Shetch اشاره داشته باشیم که در سراسر دنیا از آن برای طراحی رابط کاربری استفاده می‌کنند.

 

برگرفته از: سایت شهر سخت افزار


نظر شما :