سخت افزار

فن های پر سر و صدا و کثیف را فراموش کنید؛ استفاده از کولر التراسونیک برای کامپیوتر

تعداد بازدید:۱۵۲
اگر شما هم تحمل نویز فن SSD های PCIe Gen۵ را ندارید، خبر خوبی برایتان داریم. شرکت Phison از یک راهکار جالب برای خنک کردن کنترلر اس اس دی‌های PCIe ۵.۰ استفاده کرده است که به جای چرخش فن، از ارتعاش هوا برای دفع گرما استفاده می‌کند. این فناوری می‌تواند برای ساخت لپ تاپ بدون فن هم مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از کولر التراسونیک به جای فن در کامپیوتر

همان‌طور که می دانید، کنترلرهای کنونی SSD های PCIe Gen5 گرمای بسیار زیادی تولید کنند و اگر بدون حرارت گیر قوی استفاده شوند، دچار افت شدید کارایی خواهند شد. به همین دلیل بسیاری از SSD های PCIe 5.0 به فن مجهز هستند که باعث ایجاد آلودگی صوتی قابل ملاحظه می‌شود.

چندی قبل Phison از حاصل همکاری خود با یک شرکت پیشگام در حوزه فناوری‌های حرارتی پرده برداشته بود که حالا جزئیات بیشتری درباره آن می دانیم. این سازنده مطرح کنترلر برای رهایی از شر گرمای SSD های PCIe 5.0 بدون ایجاد نویز اضافی، سراغ Frore Systems رفته است.

فایسون در همکاری Frore Systems یک حرارت گیر ویژه برای کنترلر پرسرعت PS5026-E26 طراحی کرده است که به جای فن‌های مرسوم، از یک فناوری پیشرفته‌تر استفاده می‌کند. این کولر نسبتاً کم ضخامت که در برابر نفوذ گرد و غبار هم مقاوم است، به‌کارگیری اس اس دی‌های PCIe 5.0 در کنسول‌های بازی، نوت بوک ها و کیس های جمع و جور را آسان‌تر می‌کند و دیگر به حرارت گیرهای بزرگ یا فن‌های با سرعت چرخش هزاران دور در دقیقه نیاز نیست.

داخل این کولر پیشرفته لایه‌ای از یک غشاء ویژه قرار دارد که با ایجاد لرزش با فرکانس مافوق صوت (التراسونیک)، موجب حرکت ملکول های هوا و دفع گرما بدون نیاز به چرخش فن می‌شود. ادعا می‌شود کولر التراسونیک طراحی شده برای SSD های PCIe 5.0 کم صداتر، خنک‌تر و کارآمدتر از کولرهای مرسوم مجهز به فن است.

البته گردش هوای ایجاد شده با استفاده از فناوری AirJet فاصله زیادی با فن های مرسوم دارد و دست کم هنوز نمی تواند گرمای تراشه های داغ را دفع کند.

جالب اینکه فناوری AirJet تنها برای SSD ها طراحی نشده است و می‌تواند برای خنک کردن لپ تاپ یا وسائل دیگری چون دوربین، کنسول بازی دستی، تبلت، مینی کامپیوتر و ... نیز مورد استفاده قرار بگیرد. سازنده این فناوری ادعا می‌کند کولر AirJet PRO قادر است با مصرف تنها 1.75 وات انرژی و ایجاد نویز 24dBA که نسبتاً ناچیز است، 10.75 وات گرما را از یک پردازنده لپ تاپ دفع کند.

نمونه طراحی شده برای خنک کردن SSD دارای توانایی دفع 5.2 وات گرما با ایجاد نویز 21dBA و مصرف تنها 1 وات انرژی است.

اکنون باید منتظر ماند و امیدوار بود فناوری‌های پیشرفته‌تر بتوانند جای فن‌های مرسوم را بگیرند. از معایب کولرهای متکی بر فن چرخشی می‌توان آلودگی صوتی بالا، استهلاک، ورود آلودگی به دستگاه و گرفتگی مجراهای هوا به دلیل گرد و غبار را برشمرد.

برگرفته از: سایت شهر سخت افزار


نظر شما :