برگزاری نخستین همایش مدیران فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و مراکز آپای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۱ کد : ۲۲۰۷۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۷۵

نخستین همایش مدیران فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و مراکز آپای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری، روز دوشنبه (۲۹ خردادماه) با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم،تحقیقات و فناوری، دکتر آزادی‌مطلق معاون امنیت و زیرساخت اداره کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، دکتر خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر عطاردی معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری سازمان اداری استخدامی کشور و جمعی دیگر از مسئولان وزارت علوم و وزارت ارتباطات در سالن همایش‌های بین‌الملل دانشگاه الزهرا برگزار شد.

محمدعلی زلفی گل،وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش گفت: استفاده از فناوری‌های نو هم ضرورت است و هم نیازمند ضوابط مشخصی است که در این راستا، اداره کل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم باید دستورالعمل مشخصی را تدوین و به دانشگاه‌ها ارائه کند.

ضرورت استفاده از آموزش هوشمند در آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: از آنجایی که آموزش در آموزش عالی جزو برنامه‌های اصلی است، استاد دانشگاه، یاور علمی و دانشجو راهی جز این ندارد که خود را با تغییرات شیوه‌های بستر مجازی و هوش مصنوعی وقف دهد.

زلفی‌گل گفت: فضای مجازی در کنار زندگی واقعی حقیقت غیرقابل‌انکار است و نمی‌توانیم فضا و آموزش مجازی و هوش مصنوعی و علوم شناختی را نادیده بگیریم و اگر بخواهیم نگاه سنتی خود را در بحث آموزش داشته باشیم، اثربخشی آموزش و پژوهش کاهش می‌یابد.

تأکید بر امنیت اطلاعات هوشمند در آموزش عالی

وزیر علوم با اشاره به برنامه این وزارت برای راه اندازی پایگاه اطلاعات پایه مدارک علمی کشور گفت: در پایگاه اطلاعات پایه برخی موارد ثبت می شود که جزو زندگی شخصی افراد است و باید صیانت شود.

وی تأکید کرد: همانگونه که حفظ امنیت و صیانت از دارایی‌ها در فضای واقعی یک ضرورت است؛ حفظ امنیت فضای مجازی هم یک ضرورت است.

پایگاه اطلاعات پایه و مدارک تحصیلی کشور تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم گفت: در راستای اجرای تکالیف مرتبط با قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی، نسخه اولیه پایگاه اطلاعات پایه، اطلاعات مدارک و وضعیت تحصیلی کشور تا پایان سال اجرایی می‌شود.

محمدهادی زاهدی در نخستین همایش مدیران فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و مدیران مراکز آپای دانشگاهی که در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: بر اساس قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی که سال گذشته تصویب شد؛ وزارت علوم، به عنوان متولی ایجاد پایگاه اطلاعات پایه مدارک و وضعیت تحصیلی کشور مکلف به ایجاد این پایگاه است.

مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم افزود: ما مکلف به اجرای برخی از مصوبات از سوی مراجع بالادستی مانند قوانین مصوب مجلس هستیم؛ اولین تکلیفی که با شروع کار دولت برعهده دستگاه های اجرایی واگذار شد صدور مجوز کسب و کار بود و تکلیف شد در حوزه وزارت علوم و سازمان های تابعه، مجوزهای کسب و کار در گام اول الکترونیکی شوند و در گام بعدی به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار متصل شوند که این کار انجام شد.

زاهدی افزود: دومین تکلیفی که برعهده وزارت علوم قرار داده شد، اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت بود که تمامی خدمات در حوزه ستادی وزارت علوم الکترونیکی شده و به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شد.

مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم افزود: همچنین همه دستگاه های تابع وزارت علوم نیز نسبت به این موضوع مکلف بودند که پیگیری های لازم برای اتصال آنها به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت انجام شد.

زاهدی خاطرنشان کرد: همچنین برنامه دیگری که اجرا شد، بحث اتصال دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی بود، هر کدام از این دانشگاه ها مکلف بودند به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شوند.

وی افزود: با اتصال به این پنجره و براساس داده هایی که در این پنجره تبادل می شود این امکان فراهم می شود تا با بهره گیری از هوش مصنوعی و استخراج الگوهای رفتاری مخاطبین، درخواست های آتی پیش بینی و ارائه شود.

زاهدی ادامه داد: براساس قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی وزارت علوم، به عنوان متولی ایجاد پایگاه اطلاعات پایه مدارک و وضعیت تحصیلی کشور معرفی شده است، یعنی هر کجا در کشور مدرک تحصیلی رسمی تولید می شود وزارت علوم وظیفه‌ی تولید، نگهداری، بروزرسانی، صیانت و تبادل داده ها هستیم. در حالیکه پیش از این ما صرفا متولی پاسخ به استعلام مدرک تحصیلی بود.

مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم افزود: در همین راستا پروژه کلان «کدینگ استاندارد و معنادار اطلاعات پایه آموزش عالی» در حال طراحی است و امیدواریم تا پایان شهریور این پروژه به اتمام برسد و بتوانیم نسخه اولیه پایگاه اطلاعات پایه مدارک تحصیلی و وضعیت تحصیلی را تا پایان سال ایجاد کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به برخی از مصوبات اداره کل آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم گفت: دانشگاه ها مکلف شدند طرح جامع سه ساله فناوری اطلاعات را ارئه کنند و از سال آینده همه دانشگاه ها و موسسات آموزشی، مکلف هستند با شرکت هایی قرارداد منعقد کنند که در زمینه ارائه خدمات دانشگاهی در زمینه فناوری اطلاعات توسط دبیر خانه کمیته توسعه دولت الکترونیکی و هوشمندسازی وزارت عتف، ممیزی شده باشند.

در بخش بعدی این همایش دو نشست تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه ها برگزار شد:

نشست تخصصی پنجره خدمات هوشمند دانشگاهی

با حضور
مهندس باقری اصل، دبیر محترم شورای اجرایی فناوری اطالعات کشور
مهندس موحد، معاون محترم دولت الکترونیک سازمان فناوری اطالعات ایران
دکتر عطاردی، معاون محترم حکمرانی الکترونیک و هوشمند سازی نظام اداری سازمان اداری استخدامی کشور
دکتر صالحی، مدیر کل محترم فناوری اطالعات سازمان اموردانشجویان
دکتر مردوخی،عضو محترم هیات علمی کامپیوتر دانشگاه رازی کرمانشاه
و با مشارکت مدیران محترم فناوری اطالعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه ها و موسسات تابعه وزارت عتف
مدیر نشست:دکتر تاجگردون معاون محترم توسعه دولت الکترونیک وهوشمند سازی اداره کل آمار، فناوری اطالعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

نشست تخصصی ارتقاء امنیت سایبری

باحضور

دکتر فامیل کریمی، رییس محترم مرکز حراست وزارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
دکتر خالقی دخت، معاون محترم امنیت فضای تولید و تبادل اطالعات سازمان فناوری اطالعات
مهندس مقصودی، معاون محترم توسعه و ارزیابی صنعت افتای مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری
دکتر فانیان، رییس محترم مرکز آپای دانشگاه صنعتی اصفهان
و با مشارکت مدیران محترم فناوری اطالعات و امنیت فضای مجازی و مدیران مراکز آپای دانشگاه ها و موسسات تابعه وزارت عتف
مدیر نشست:دکتر آزادی مطلق، معاون محترم امنیت و زیرساخت اداره کل آمار، فناوری اطالعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات


نظر شما :